KBA Nijmegen
KBA
KBA

Funderend Onderwijs: PO & VO


Van oudsher staan sociologische thema’s in het funderend onderwijs, zoals onderwijsloopbanen en aansluitingsvraagstukken, op de agenda van voorheen ITS en nu KBA Nijmegen. Daaronder valt het onderzoek naar ‘klassieke’ doelgroepen in onderwijsachterstandenbeleid - jongens/meisjes, allochtonen, kinderen uit lagere sociale milieus - maar ook onderzoek naar differentiatie en maatwerk, bijvoorbeeld voor hoogbegaafde leerlingen of leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften.

Andere relevante aspecten zijn het curriculum en de organisatie en kwaliteit van het funderend onderwijs inclusief VVE. De gemeenschappelijke noemer hier is de institutionele vormgeving van het funderend onderwijs en gevolgen daarvan voor gebruikers. Ontwikkelingen daarin kunnen plaatsvinden op lokaal, regionaal, nationaal of internationaal niveau; denk bijvoorbeeld aan een gemeentelijk project Onderwijstijdverlenging, een regionaal ontwikkelde adviesprocedure rond de overgang PO-VO, de landelijke vernieuwing van het VMBO of het stimuleringsbeleid rond de keuze voor bèta/techniek.
 
Wat doet KBA Nijmegen op dit gebied?
Het funderend onderwijs is zo veelomvattend, dat ook de onderzoeksthema’s zeer divers van aard zijn. De onderzoekers van KBA Nijmegen zijn eveneens breed georiënteerd, en maken gebruik van een scala aan onderzoekstechnieken, zoals webenquêtes, interviews, literatuurstudie, focusgroepen of secundaire data-analyse. Waar nodig zoekt KBA Nijmegen de samenwerking met andere onderzoeksinstituten om een projectteam te kunnen samenstellen dat over alle benodigde expertise beschikt. Hieronder noemen we een aantal van onze huidige langlopende projecten in de onderzoekslijn Funderend Onderwijs.

  • Pilot Tweetalig Primair Onderwijs
    In schooljaar 2014/15 is een aantal basisscholen in Nederland gestart met de pilot Tweetalig Primair Onderwijs (TPO), waarbij ze 30 tot 50 procent van hun onderwijstijd een vreemde taal als doeltaal gebruiken. Op verzoek van het ministerie van OCW evalueert een consortium onder leiding van KBA Nijmegen deze pilot. 
    Lees meer>

  • Peiling mondelinge taalvaardigheid
    In opdracht van de Inspectie van het Onderwijs onderzoekt KBA Nijmegen samen met vier partners het niveau van mondelinge taalvaardigheid op Nederlandse basisscholen. De opdracht bestaat uit een peilingsonderzoek, gevolgd door een verdiepend onderzoek. Lees meer>

  • Evaluatie Passend Onderwijs
    KBA Nijmegen maakt deel uit van een consortium dat de meerjarige evaluatie van Passend onderwijs uitvoert. Dit gebeurt in opdracht van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). In het consortium is veel expertise op het gebied van onderwijs aan leerlingen met specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften gebundeld. Lees meer>

  • PISA 2018
    KBA Nijmegen participeert in een consortium dat de komende jaren het Nederlandse aandeel zal uitvoeren van het Programme for International Student Assessment (PISA) 2018. Doel van het grootschalige, internationaal vergelijkende onderzoek is na te gaan hoe 15-jarige leerlingen uit 70 verschillende landen zijn voorbereid op het functioneren in de huidige kennismaatschappij en welke veranderingen zich daarbij de voorbije jaren hebben voorgedaan. Lees meer>

  • (Technische) loopbaankeuzes in het vmbo
    Het proces waarin vmbo-leerlingen een keuze voor een vervolgopleiding maken, speelt zich af in een complexe omgeving waarin verschillende actoren invloed hebben. OTIB, het opleidingsfonds van de Technische Installatiebranche (TI), heeft de onderzoekers van KBA Nijmegen gevraagd om aan de hand van longitudinaal onderzoek meer inzicht te krijgen in dat keuzeproces, en in de mogelijkheden om dit proces te sturen in de richting van een technische (TI-)opleiding. Lees meer>

  • Gemeentelijke beleidsevaluaties
    Diverse gemeenten in Nederland schakelen jaarlijks de onderzoekers van KBA Nijmegen in om bepaalde lokale beleidsmaatregelen, interventies en projecten te evalueren. De onderwerpen van zulke lokale monitors zijn bijvoorbeeld Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE), de onderwijsloopbanen van nieuwkomers, het  gezamenlijke protocol rond de overgang PO-VO of het functioneren van het regionale samenwerkingsverband passend onderwijs. Lees meer>

Contactpersonen:
prof. dr. Maarten Wolbers
dr. Annemarie van Langen
dr. Ed Smeets

< Terug